Skip to main content

Obișnuiam să aud afirmația „cu cât ceva este mai scump este mai bun” destul de des. Cred că în ultima perioadă a existat o tranziție de la mitul mai scump este mai bun la doar mai ieftin este mai bun. Acest lucru s-a întâmplat datorită brandurilor tip The Ordinary și Inkey List. Ele au adus pe piață prețuri mici, dar și un pic de educație în ceea ce privește ingredientele. Au adus și un pic de confuzie la pachet. O să încerc în acest articol să vă vorbesc despre miturile privind prețul cosmeticelor într-o manieră cât mai echilibrată.

Ce este mai scump este mai bun

Tot ceea ce este mai scump este mai bun (aka produse de lux)? Răspunsul ca în multe alte subiecte este depinde. Oare acea cremă care costă 500-800 de lei, face minuni? Posibil să nu.
Dacă vorbim despre branduri de lux precum La Mer, Barbara Sturm și altele răspunsul va fi foarte aproape de nu. Asta nu înseamnă că nu sunt bune, sau că nu se simt plăcut. Înseamnă doar că cel mai probabil nu sunt cele mai bune de pe piață și că putem obține rezultate similare la prețuri mai de mijloc.

Istoricul produselor de lux

În vremurile de demult, când oamenii nu aveau acces la cercetări și visau la un ten de porțelan, vopseaua pe baza de plumb, mercur și alte elemente toxice era în mare vogă. Din păcate,ea era foarte dăunătoare sănătății. Era un cerc vicios, cu cât foloseai mai mult, cu atât pielea se deteriora mai mult. După voiai să folosești mai mult pentru a ascunde efectele neplăcute și tot așa.
Totuși nu toată lumea avea acces la această vopsea magică, doar cei extrem de bogați. Oamenii de rând aveau access doar la niște faină și câteva plante din grădină. Majoritatea erau destul de inofensive, deci lipsa banilor era un avantaj. O persoană de rând cu o inteligență sporită putea crea un produs inovativ, mai puțin dăunător în acest caz.

Cum stau lucrurile acum?

Ne întoarcem în timpurile noastre. Situația nu este la fel, pentru că afiecare substanță trece printr-o serie de testări înainte de a fi comercializată. Toxicitatea unui produs nu se compară cu ceea ce era atunci chiar dacă exista multă paranoia online despre ingrediente „toxice”. De ce am adus în vedere totuși partea aceasta istorică? Pentru că oamenii au fost mereu atrași de ceea ce este mai scump și mai greu de obținut. Ne atrag lucrurile mai puțin accesibile.

Ce este mai ieftin este mai bun

Această credință de mai iefin este mai bun vine din ideea că totul este marketing. Produsele costă mai mult doar datorită marketingului, deci cele mai scumpe „ne fură banii”. Nici acest lucru nu este aproape de adevăr. Probabil este chiar mai departe decât primul mit.

Ce face ca un produs să fie mai scump?

Branding și advertising

Încep cu partea evdentă. Imaginea brandului și tot ce cuprinde aceasta costă. Costă mult. Toți angajații firmelor de advertising trebuie să fie plătiți de undeva. Toate reclamele, ambalajele frumoase costă. Uneori ambalajul mai scump păstrează produsul stabil mai mult timp. Ne plac ambalajele frumoase și eficiente, deci plătim pentru acestea. Dacă un brand și-a făcut o imagine de lux, tot ce va scoate la vanzare va fi la un preț de lux. Inclusiv pentru a păstra o imagine de produs „de calitate” pretul va fi mai mare.

Ingrediente deosebite sau patentate

Deosebite, nu înseamnă neapărat și eficiente. Uneori vorbim de ingrediente cu adevarat revoluționare, alteori nu. Oamenii au tendința de a plăti mai mult pe un ingredient care este „descoperit” de o companie și se află doar în produsele lor. Uneori acest cost extra merită toți banii, alte ori nu.

Experiența pe care o avem cu produsul

Plătim experiența și ar trebui să ne asumăm asta. Un element diferențiator esențial între un produs scump și un produs ieftin este experiența noastră cu el. Faptul că o cremă se simte mai fin pe piele și are un miros plăcut nu este întămplător. Nici borcănașul frumos nu este întâmplător. Aceste elemente sunt atributele unui brand de lux. Înseamnă că efectul asupra pielii este mai bun? Nu neapărat, dar înseamnă ca eu ma voi simți mult mai bine când voi folosi acel produs. Automat îl voi folosi constant și îl voi prefera în locul altor produse mai ieftine. Un astfel de exemplu este crema Vitamin Face Base de la Bobbi Brown. Este un produs bun, dar nu ar fii atât de popular dacă nu ar avea acel miros atât de iubit.

Dimensiunea brandului

Un brand independent nu v-a putea accesa ingredientele la același cost mic asemenea unui brand mare. Asta se datorează cantităților mai mici pe care le cumpără de la producător. Astfel branduri din grupuri mari gen Loreal sau Estee Lauder vor avea cost de producție mai mic mereu.

Ingrediente foarte calitative

Sunt branduri pentru care calitatea ingredientelor folosite este esențială. Știm că o roșie de grădină nu are același gust cu una gășită iarna în Kaufland. Bineînțeles că acest lucru se simte și la preț.

Echipa științifică din spate

Fie că au un laborator propriu, fie că lucrează cu laboratoare mari un brand plătește pentru asta. Cu cât brandul este mai inovativ și are o echipă de R&D mai mare cu atât cresc costurile. De aceea vedem că ceva apare la Lancome prima oră și după ceva timp si la Loreal. Tehnologia coboară, dar începe unde costul este mai mare. Ați observat că valabilitatea unui produs (PAO) este mai mare la brandurile de lux uneori? Dezvoltarea sistemelor de conservare eficiente și multiplele teste de siguranță costă.

Sustenabilitatea

Vedem din ce în ce mai mult discuții pe acest subiect. Deși există și mult „green washing” multe branduri își doresc cu adevărat să își minimizeze impactul asupra mediului. Probabil ați ghicit deja că și acest lucru costă mai mult.

Atunci care este adevărul? Este mai scump mai bun sau nu?

Ca și idee generală, există produse foarte ieftine bune (sub 100 de lei), produse scumpe foarte bune (de la 300 de lei în sus) și multe cu preț de mijloc minunate (100-300 de lei). Recomand să stați departe de cele mai scumpe produse de pe piață ca și regula generală, atunci când ele sunt din sfera luxului. Țineți ochii deschiși pentru prețurile de mijloc și păstrați o ușiță pentru excepții din zona ieftin și scump.
În cadrul blogului, veți găsi articole care vă vor ajuta să alegeți produsele după gradul lor de eficacitate și experiența de folosire, prețul fiind elementul secundar. Dacă totuși vă interesează o comparație între brandurile ieftine și cele mai scumpe, puteți citi mai multe despre aici.
Până data viitoare vă urez să fiți blânzi cu voi și cu ceilalți si să rămâneți curioși.

Leave a Reply